Dodano: 25 kwietnia 2017r.

Genetycznie zmodyfikowane osy z czerwonymi oczami

Naukowcy stworzyli osy-mutanty z czerwonymi oczami. Osy zostały stworzone w celu udowodnienia, że ​​technologia edycji genów - CRISPR może być skutecznie wykorzystana nawet małych organizmach.

Genetycznie zmodyfikowane osy z czerwonymi oczami

Genetycznie zmodyfikowane osy to dzieło naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Riverside, którymi kierował profesor Omar Akbari. Poza udowodnieniem niezwykłych możliwości techniki CRISPR, badacze chcieli również poznać szczegółowo genetykę owadów, by w przyszłości móc opracować nowe sposoby ochrony roślin czy zapobiegać rozprzestrzenianiu się chorób, takich jak malaria. Badacze chcieli też przyglądnąć się szczególnym cechom os, które potrafią manipulować płcią potomstwa.

Przełomowa technologia CRISPR pozwala naukowcom wstrzykiwać składniki RNA i białka do organizmu. Składniki te posiadają swoiste instrukcje, by znaleźć, wyciąć i zmutować konkretny fragment DNA. Następnie naukowcy mogą zobaczyć jak zakłócenie DNA wpływa na organizm.

Kalifornijscy badacze dokonali mozolnej pracy i poddali ręcznej edycji setki jaj. Jajeczka te są około cztery razy mniejsze od ziarenek ryżu. - Zasadniczo wygląda to tak, że wyciągasz malutkie jajeczko z nieco większego woreczka, wstrzykujesz odpowiednie składniki, które zmutują DNA, a następnie wkładasz je ponownie do woreczka, by mogło się spokojnie rozwijać – powiedział profesor Akbari.

W tym przypadku zespół Akbariego zmodyfikował geny kontrolujące kolor oczu os. - Chcieliśmy skoncentrować się na genie, który byłby bardzo widoczny. Wiedzieliśmy z poprzednich badań, że jeśli gen pigmentacji oczu zostanie zmodyfikowany, osy będą mieć czerwone oczy – wyjaśnił Akbari. - Duże, piękne czerwone oczy są czymś, czego nie można przegapić – dodał.

- Podczas pracy używaliśmy drobnej igły, dzięki której wstrzykiwaliśmy do setek zarodków odpowiednie modyfikacje. Oczywiście korzystając z mikroskopu. W końcu udało się opracować odpowiedni protokół i udowodniliśmy, że metoda jest skuteczna. Jednak do wykonywania takiej pracy potrzeba niezwykle stabilnej dłoni i ogromnie dużo cierpliwości – stwierdził kierujący pracami Akbari.

Cięcia w DNA stworzyły zmutowaną osę o dziedzicznych cechach, co oznacza, że ​​czerwone oczy zostaną przekazane następnym pokoleniom os.

Źródłoi fot.: University of California - Riverside