Dodano: 14 grudnia 2016r.

Dlaczego małpy nie potrafią mówić?

Mimo wielokrotnych prób nigdy nie zdołano nauczyć mówić żadnej małpy. Przez lata uważano, że na przeszkodzie stoi anatomia, jednak najnowsze badania sugerują coś zupełnie innego.

Zdjęcie rentgenowskie czaszki małpy

Naukowcy z Uniwersytetu Princeton oraz z Uniwersytetu w Wiedniu po przebadaniu makaków za pomocą promieniowania rentgenowskiego poznali bardzo szczegółowo budowę ich narządów uczestniczących w tworzeniu dźwięków. Okazuje się, że zdolności wokalne małp są na tyle elastyczne, by mogły produkować szeroki asortyment dźwięków tworząc tysiące różnych słów.

Oznacza to, że powody, dla których z małpą nie można porozmawiać, związane są raczej z budową ich mózgów niż z fizycznymi ograniczeniami dotyczącymi ich anatomii. Co zmienia dotychczasowy pogląd, że to ograniczenia fizyczne nie pozwalają małpom mówić. Badacze twierdzą, że podstawowa forma języka mówionego mogła wyewoluować w dowolnym momencie w ewolucji naszych przodków. Nie trzeba było dodatkowych zmian anatomicznych.

- Nasze wyniki sugerują, że ewolucja zdolności mowy człowieka wymaga zmian neuronowych w mózgu zamiast modyfikacji anatomii – stwierdził jeden z członków międzynarodowego zespołu naukowców.

Badacze stworzyli nawet komputerowy model bazujący na danych rentgenowskich, by syntetyzować mowę małp. Ten dziwny dźwięk przypominający starca walczącego o każdy oddech to wygenerowane przez komputer zdanie - Will you marry me? Tak brzmiałaby małpa oświadczająca się drugiej małpie.

Badania pozwolą poznać sposób, w jaki ewoluował ludzki aparat mowy. Porównując mózg małpy do mózgu człowieka, być może będziemy w stanie dostrzec, w którym miejscu ewolucja dała nam przewagę. W ten sam sposób będzie można próbować pomóc ludziom, którzy z różnych przyczyn stracili zdolność mówienia.

Źródło: Science Advances