Dodano: 22 grudnia 2016r.

Bajeczny świat pod antarktycznym lodem

Australijscy badacze odkryli niesamowity świat schowany pod lodem Antarktydy. Zdalnie sterowany robot pokazał bajecznie kolorowe krajobrazy podwodnego świata.

Kolorowe formy życia pod lodem Antarktyki

Materiał filmowy ukazując piękno i bogactwo podwodnego świata pod lodami Antarktydy powstał przy okazji. Głównym celem australijskich naukowców było zbadanie poziomu kwasowości, tlenu, zasolenia oraz pomiar temperatury w tamtym rejonie.

Uczeni z Australian Antarctic Division zwodowali zdalnie sterowanego robota w Zatoce O'Briena w pobliżu stacji Casey na Antarktydzie Wschodniej. Badanie miało sprawdzić wpływ wcześniej wymienionych czynników na życie tamtejszych organizmów.

- Materiał filmowy ukazuje kolorowe, dynamiczne i pełne różnorodności biologicznej siedliska. Możemy zobaczyć gąbki, pająki morskie, jeżowce i rozgwiazdy – powiedział Glenn Johnstone, australijski biolog kierujący badaniami.

Naukowcy zaczynają dopiero rozumieć różnorodność biologiczną i złożoność antarktycznego ekosystemu. Zaczynają także dostrzegać zagrożenia, które mogą na niego wpłynąć.

Jedna czwarta dwutlenku węgla wyemitowanego do atmosfery jest pochłaniana przez ocean, co zwiększa jego kwasowość. CO2 rozpuszcza się znacznie łatwiej w chłodnej wodzie. Dlatego wody w okolicach biegunów zakwaszają się blisko dwa razy szybciej, co poważnie zagraża całemu ekosystemowi.

Źródło: sciencealert.com