Dodano: 02 grudnia 2016r.

6000 lat temu Sahara była tropikalnym rajem. Co się stało?

Dzisiejsza Sahara to piekielny żar i góry piasku, ale 6000 lat temu była tętniącą życiem krainą. Co było przyczyną tak drastycznej zmiany?

Wydmy na pustyni Sahara

Jak twierdzą uczeni z Texas A&M University we współpracy z kolegami z Yale University, w miejscu, gdzie teraz można spotkać jedynie piasek, 6000 lat temu były tereny bujnie porośnięte roślinnością, ale nagła zmiana klimatu doprowadziła ten tętniący życiem region w jedno z najbardziej suchych miejsc na Ziemi. Amerykańscy naukowcy próbują ustalić, co było przyczyną tak dużej transformacji klimatycznej w tak krótkim czasie.

Sahara była kiedyś miejscem o dużej wysokości opadów atmosferycznych. Tak przynajmniej uważają badacze, bo dziś deszczu w tym rejonie, jak na lekarstwo. Naukowcy, by dowiedzieć się, co było przyczyną tak drastycznych zmian pogodowych, porównali opady deszczu z epoki Holocenu z tymi z dnia dzisiejszego. Dokonali tego za pomocą analizy osadów gromadzonych przez tysiące lat.

Praca profesora Roberta Korty’ego oraz Williama Boosa pozwala na nowo spojrzeć na naturę systemu prądów powietrznych nad całą powierzchnią naszej planety. Badacze skupili się na tzw. komórce Hadleya, czyli systemie cyrkulacji powietrza i rozprowadzania go z ciepłej strefy równikowej do stref podzwrotnikowych.

Ciepłe powietrze wznosi się w strefie równikowej i opada w strefie podzwrotnikowej. Taki proces może stworzyć warunki pustynne. Większość z najsuchszych obszarów na Ziemi znajdują się właśnie w obszarach znajdujących się pod wpływem cyrkulacji z komórek Hadleya.

- Deszcze tropikalne wynikają z tego, co dzieje się w innych częściach świata, choć nie wpływają na zmiany klimatu bezpośrednio. Łańcuch zdarzeń jest bardzo skomplikowany. Wiemy, że Sahara była niegdyś miejsce, gdzie występowały całkiem spore opady – powiedział Korty.

Dzięki modelowi komputerowemu, naukowcy ustalili, że około 6000 lat temu deszcze tropikalne przesunęły się z okolic Sahary na północ w okolice Morza Śródziemnego. I wygląda na to, że zmiany dotknęły jedynie region Afryki Północnej.

Źródło: phys.org