Sztuczna inteligencja ponownie pobiła mistrza Go i przechodzi na emeryturę

19-letni mistrz gry Go musiał uznać wyższość programu AlphaGo opracowanego przez firmę DeepMind należącą do Google. Chiński mistrz przyznał, że był zdumiony nieoczekiwanymi ruchami programu.

AlphaGo to program opracowany przez Google DeepMind. Jego algorytmy to kombinacja technik sieci neuronowych oraz uczenia maszynowego. Program rozwijany jest od 2014 roku i na początku miał posłużyć do sprawdzenia, jak sieć neuronowa wykorzysta głębokie uczenie się w grze w Go.

To nie pierwszy raz, gdy program AlphaGo pokonał człowieka w tej starożytnej, chińskiej grze planszowej. W 2015 roku program zdeklasował zawodowego gracza Fan Hui wygrywając 5:0. Rok później w pojedynku z jednym z najlepszych zawodowych graczy w Go – Lee Sedolem, program wygrał 4:1. Został za to nawet uhonorowany honorowym 9. danem od południowokoreańskiej federacji Go.

Jednak Lee Sedol zdołał wygrać w czwartej grze. Zmusiło to zespół DeepMind do poprawienia algorytmu. Od początku stycznia program AlphaGo zaczął grać on-line, wygrywając 60 pojedynków. W meczach pokonał wielu mistrzów świata. Zespół DeepMind dopiero później poinformował, że pod fałszywym kontem kryły się algorytmy AlphaGo. Dlatego przed pojedynkiem chińskiemu mistrzowi nie dawano wielu szans.

Zgodnie z oczekiwaniami Ke Jie uległ programowi. – AlphaGo to zupełnie innego rodzaju przeciwnik. To jak mierzyć się z bogiem gry Go – powiedział po meczu Chińczyk. Mecz transmitowany był w telewizji, jednak w Chinach rząd zablokował przekaz. To ze względu na napięte stosunki Pekinu z firmą Google.

Eksperci przyznali, że ten pojedynek pokazał znaczne zmiany w stylu gry AlphaGo. Program pokonał Jie w trzyrundowym pojedynku. Po wygranej przedstawiciele DeepMind zapowiedzieli, że wycofują AlphaGo z pojedynków z ludźmi. Zapowiedzieli przy okazji, że zamierzają skierować opracowane przez siebie algorytmy do pomocy przy tworzeniu nowych leków czy komponowaniu nowych, rewolucyjnych materiałów.

– Systemy sztucznej inteligencji dowiodły, że są w stanie odkryć nową wiedzę i opracować nowe strategie. Przełom może być naprawdę niezwykły. Nie możemy się doczekać, by zobaczyć, co nastąpi wkrótce – powiedział jeden z przedstawicieli DeepMind.

Naukowcy od lat testują sztuczną inteligencję w pojedynkach z mistrzami swoich dyscyplin w różnych grach logicznych i strategicznych. Zaczęło się od pokonania w 1997 roku mistrza gry w szachy Garriego Kasparowa. Ze sztuczną inteligencją nie poradzili sobie także czołowi gracze w pokera. Początkiem roku program Libratus pokonał czterech pokerzystów z czołówki list światowych. Polegli też mistrzowie gry w Go.

 

Źródło: phys.org