Dodano: 19 maja 2017r.

Nowa metoda produkcji najczystszego źródła energii na świecie

Naukowcy odkryli tani i wydajny katalizator do rozdzielania wody na tlen i wodór. Oznacza to, że najczystsza na świecie forma energii – wodór - może być produkowana niskim kosztem.

Kropla wody

Wodór jest najczęściej występującym pierwiastkiem chemicznym we Wszechświecie oraz jednym z najczęstszych występujących na Ziemi. Jest obecny choćby w otaczającej nas wodzie. Ze względu na swoje właściwości fizyko-chemiczne doskonale nadaje się do wykorzystania jako paliwo. Prace nad zastosowaniem tego pierwiastka jako źródła energii trwają od dawna, ale w ostatnich latach je zintensyfikowano ze względu na zobowiązania wielu krajów do ograniczenia emisji spalin.

Problem z wodorem był taki, że nie znaliśmy efektywnej metody jego pozyskania. Przełomu na tym polu dokonali naukowcy z Uniwersytetu w Houston. Katalizator opracowany przez amerykańskich fizyków jest znacznie wydajniejszy niż inne opcje, które były wcześniej stosowane.

Katalizator opracowany w Teksasie składa się z metafosforanu żelaza, który został umieszczony na przewodzącej, niklowej piance. Jest zarówno trwalszy od wcześniej stosowanych, jak i znacznie tańszy. – Podczas badań odkryliśmy wysoko aktywny i stabilny katalizator oparty na szeroko dostępnych pierwiastkach, które są nawet lepsze od stosowanych wcześniej metali szlachetnych – powiedział kierujący badaniami Shuo Chen z Uniwersytetu w Houston. - Nasze odkrycie może prowadzić do bardziej ekonomicznego podejścia do produkcji wodoru – dodał.

- Niektóre wcześnie używane katalizatory były niesamowite, jednak również mało stabilne. Wytrzymywały tylko jedną lub dwie godziny pracy. To nie miało sensu – wyjaśnił zaangażowany w badania profesor Zhifeng Ren. Podczas prowadzonych na teksańskiej uczelni testów, katalizator wytrzymywał ponad 20 godzin pracy, co dało 10 tysięcy cyklów. To około 10 razy więcej od najlepszych wyników uzyskiwanych przy innych katalizatorach.

Odkrycie amerykańskich naukowców rozwiązuje jedną z głównych przeszkód w produkcji wodoru z wody. To duży krok w kierunku taniego uzyskiwania jednego z najbardziej obiecujących źródeł czystej energii.

Źródło: University of Houston