Solato zwycięzcą polskiej odsłony konkursu PowerUp!

Spośród uczestników regionalnej gali finałowej jury wyłoniło najlepszy start-up pracujący nad innowacjami w energii: firmę Solato. Bracia Piotr i Maciej Murawscy zaprezentowali rozwiązanie mające na celu optymalizację pracy elektrycznych urządzeń grzewczych w inteligentnej sieci.

System braci Murawskich gromadzi i przetwarza dane pochodzące z urządzeń i dostarcza je do dostawcy energii niemal w czasie rzeczywistym. Pozwala to na oszczędności zarówno dla dostawców, jak i użytkowników podłączonych do sieci.

Drugie miejsce w konkursie przyznano Whittle Power Solutions: Paweł Woźniak zaprezentował turbinę gazową dostarczającą ciepło i prąd dla domów jednorodzinnych. Trzecie miejsce zajął LeSSs, reprezentowany przez Piotra Ostanka. LeSSs to inteligentny system sterowania oświetleniem zewnętrznym za pomocą kamer HD, który zarządza poziomem światła w zależności od obecności osób w pobliżu lamp ulicznych.

– Start-upy zaprezentowały różnorodne rozwiązania, ale widoczny jest trend „smart”, stawiający na oszczędzanie i optymalizację zużycia energii. Zwycięska firma Solato wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu, które widzimy na rynku energetycznym, a ich inteligenta sieć może pozwolić na duże oszczędności na bardzo szeroką skalę. Możliwość globalnego zastosowania była jednym z najważniejszych kryteriów branych pod uwagę przez jurorów – mówi Łukasz Świercz, Business Creation Officer w InnoEnergy Central Europe, przewodniczący jury.

Do trzeciej edycji konkursu organizowanego przez InnoEnergy – największy europejski akcelerator w branży cleantech, przystąpiło niemal 160 start-upów z 23 krajów Europy Środkowej. Regionalna gala finałowa w Warszawie, podobnie jak 11 pozostałych finałów regionalnych (odbywających się między innymi na Węgrzech, w Grecji, Chorwacji, Litwie, Czechach i Estonii), poprzedzona była intensywnymi bootcampami: biznesowe warsztaty w Polsce poprowadził Rafał Szczepanik, doświadczony trener i szkoleniowiec. Uczestnicy mieli okazję zweryfikować modele biznesowe i udoskonalić sztukę prezentacji.

Podczas regionalnej gali finałowej przed jury oraz inwestorami i przedstawicielami mediów, swoje innowacyjne rozwiązania zaprezentowało 8 najlepszych start-upów z Polski.

– Naszą główną ideą jest połączenie wszystkich elektrycznych urządzeń grzewczych w domach w jeden duży organizm, który współpracuje z dostawcami prądu tak, by umożliwić korzystanie z energii elektrycznej w najbardziej optymalny sposób. Uważamy, że jeżeli pomysł jest dobry, a w jego realizację wkładamy całe serce i energię – to musi się udać. Trzeba próbować swoich sił w takich konkursach jak PowerUp! – komentują swoje zwycięstwo Piotr i Maciej Murawscy.

Uczestnicy PowerUp! oceniani byli między innymi w kontekście świadomości biznesowej oraz potencjału zespołu i gotowości produktu. – Jesteśmy bardzo zainteresowani środowiskiem start-upowym i ważny jest dla nas udział w tego typu przedsięwzięciach, zwłaszcza organizowanych przez naszego wieloletniego partnera – InnoEnergy. Jako członek jury zwracałem uwagę głównie na innowacyjność, realne szanse zastosowania rozwiązania oraz zespół i jego ambicje – mówi Paweł Poneta, kierownik zespołu badań i rozwoju w Tauron Polska Energia. Tauron jest regionalnym partnerem konkursu w Polsce.

W jury, oprócz Pawła Ponety i Łukasza Świercza, zasiedli również inni cenieni fachowcy z sektora energii i venture capital: Konrad Sitnik (partner zarządzający w EEC Ventures), Paweł Bochniarz (Chairman MIT Enterprise Forum) oraz Witold Rożnowski (dyrektor badań i rozwoju w RAFAKO).

RAFAKO zostało partnerem globalnym konkursu, a tak jego wagę ocenia Agnieszka Wasilewska – Semail, prezes i dyrektor generalny spółki: Popieramy misję InnoEnergy związaną z innowacjami w dziedzinie energii odnawialnej, która jest zgodna z filozofią biznesową RAFAKO – nasza praca nie tylko ogranicza się do projektowania i produkcji różnego rodzaju instalacji. Naszym ambitnym celem jest doprowadzenie do wytwarzania energii elektrycznej w jak najbardziej przyjazny dla środowiska sposób. Konkurs PowerUp! doskonale wpisuje się w cele RAFAKO i mamy nadzieję, że odkryte firmy przyczynią się do poprawy czystości naszego środowiska.

Publiczność miała również możliwość wysłuchania Krzysztofa Hołowczyca w roli keynote speakera, który mówił o analogiach w dążeniu do sukcesu w sporcie i w biznesie.

22 listopada Solato stanie w szranki z laureatami pozostałych regionalnych odsłon konkursu w RaM Colosseum w Budapeszcie, gdzie powalczy o nagrody finansowe (20 000 Euro za pierwsze miejsce) oraz udział w prestiżowym akceleratorze Highway®, pomagającym przekształcać start-upy we wczesnej fazie rozwoju w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa.

 

 

Źródło i fot.: Materiały prasowe