Dodano: 17 lutego 2017r.

Związki organiczne wykryte na powierzchni Ceres

Sonda Dawn potwierdziła wykrycie na planecie karłowatej Ceres związków organicznych. To oznacza, że są tam warunki stwarzające możliwość wystąpienia życia.

Ceres

Sonda Dawn została wystrzelona w 2007 roku. Główny cel misji to zbadanie dwóch największych obiektów w pasie planetoid między Marsem a Jowiszem. Chodzi o planetoidę Westa oraz planetę karłowatą Ceres. Zadaniem sondy jest określenie kształtów, rozmiarów, masy oraz składu obiektów. Ma również określić rozmiary ich jądra. A poza tym właśnie znalazła związki organiczne na Ceres.

Dawn na orbicie Ceres znalazła się w 2015 roku. Od tamtego czasu sonda przesłała masę cennych informacji. Wśród nich było wykrycie na tej planecie karłowatej soli oraz amoniaku. Teraz międzynarodowy zespół badaczy poinformował o wykryciu tam bogatego w związki organiczne obszaru znajdującego się na północnej półkuli Ceres niedaleko krateru Eruntet.

Związki organiczne w okolicy krateru Ernutet. Fot. NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Związki organiczne na Ceres znajdują się na obszarze około 1000 kilometrów kwadratowych. Wykryte związki to przede wszystkim metan, aminokwasy oraz węglowodory. To pierwszy raz w historii, gdy znajdujemy tak złożone cząstki organiczne tak daleko od Ziemi.

Badacze uważają, że Ceres powstała około 4,5 miliarda lat temu. Co ciekawe, niektórzy z ekspertów uważają, że ta planeta karłowata powstała na zewnętrznych rubieżach Układu Słonecznego i dopiero później przywędrowała w obecne miejsce.

Znalezienie związków organicznych pozwala sądzić, że mogły tam istnieć prymitywne formy życia. Związki odkryte na Ceres są nietrwałe, dlatego specjaliści uważają, że musiały one powstać na planecie karłowatej. Gdyby miały zostać przywleczone z jakichś zakątków Układu Słonecznego na komecie, to raczej nie przetrwałyby silnego uderzenia.

Naukowcy byli zaskoczeni odkryciem. – To pierwszy raz, kiedy związki organiczne zostały zaobserwowane na tego typu obiekcie – zaznaczyła Maria Chiara De Sanctis, autorka artykułu o odkryciu związków organicznych na Ceres, który ukazał się na łamach „Science”.

Źródło: Science