Dodano: 13 stycznia 2018r.

Znaleziono ogromne pokłady lodu pod powierzchnią Marsa

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter znalazła osiem miejsc na powierzchni Marsa, gdzie znajdują się grube pokłady lodu. Co ważne, lód ten jest łatwo dostępny, co ma ogromne znaczenie dla przyszłych misji załogowych na Czerwoną Planetę.

Struktura podpowierzchniowego lodu na Marsie

Naukowcy z NASA wraz z badaczami z United States Geological Survey (USGS) poinformowali na łamach pisma „Science”, że na Marsie znajdują się pokaźne pokłady stosunkowo czystego lodu. W kliku miejscach lodowa warstwa ma grubość ponad 100 metrów.

Warstwy lody zostały dostrzeżone na zdjęciach wykonanych przez należącą do NASA sondę Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Fotografie ukazują strome, erodujące zbocza, na których jak na dłoni widać strukturę lodu. Badacze szacują, że depozyty lodu znajdują się około dwa metry po powierzchnią. Skarpy te i znajdują się na środkowych szerokościach geograficznych Marsa.

Odkryte przez sondę struktury dostarczają naukowcom wskazówki na temat historii klimatu Czerwonej Planety. Choć złoża lodu były już znane naukowcom z poprzednich misji, to zdjęcia MRO dostarczyły naukowcom danych dotyczących grubości i pionowej strukturze lodowych depozytów.

Fot. NASA/JPL-Caltech/UA/USGS

- Warstwy lodu znajdują się pod ok. 1/3 powierzchni Marsa – oszacował główny autor publikacji dr Colin Dundas z USGS. – Na zdjęciach widać przekrój przez warstwę lodu, który pozwala nam przyglądając się strukturom z większą niż kiedykolwiek ilością detali – dodał.

Depozyty lodu zostały wykonane za pomocą instrumentu HiRISE, który zamontowany jest na pokładzie MRO. Na zlokalizowanych przez sondę skarpach widać rozległe, odsłonięte przez erozję podpowierzchniowe warstwy lodu. Naukowcy sądzą, że zwrócone w kierunku biegunów skarpy powstały w wyniku sublimacji – czyli bezpośredniego przejścia lodu ze stanu stałego do gazowego.

Nowe badanie nie tylko sugeruje, że podpowierzchniowy lód znajduje się na rozległych obszarach Marsa, ale wskazuje osiem obszarów, w których lód ten jest bezpośrednio dostępny. - Astronauci mogliby po prostu pójść tam z wiadrem i łopatą i zdobyć potrzebną im wodę - powiedział Shane Byrne z Lunar and Planetary Laboratory w Tucson, współautor publikacji.

Źródła: NASA, fot. DasWortgewand/Pixabay