Dodano: 01 marca 2017r.

Zdjęcia Marsa z indyjskiej sondy

Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych udostępniła zdjęcia Marsa wykonane przez sondę Mars Orbiter.

Kanion Eos Chaos na Marsie

Mars Orbiter Mission (MOM), bo tak oficjalnie nazywa się sonda Indyjskiej Organizacji Badań Kosmicznych, od września 2014 roku znajduje się na orbicie Marsa. Jej głównym celem jest badanie morfologii powierzchni Czerwonej Planety, ustalanie jej składu oraz badanie marsjańskiej atmosfery.

Sonda Mars Orbiter została wyniesiona w przestrzeń kosmiczną przez rakietę PSLV (Polar Satellite Launch Vehicle). Ta sama rakieta pobiła ostatnio rekord i umieściła na obicie 104 satelity za jednym zamachem. Można o tym przeczytać w tekście: Indie wyniosły na orbitę 104 satelity za jednym zamachem.

Zdjęcia zostały zrobione przez znajdujący się na pokładzie sondy instrument badawczy - Mars Colour Camera. Ostatnie z nich wykonano końcem grudnia ubiegłego roku, ale w udostępnionym przez ISRO katalogu znajdują się też wcześniejsze fotografie.

Sonda MOM kosztowała około 73 miliony dolarów i jest najtańszą do tej pory wysłaną do badania Marsa sondą. Indie umieszczając na orbicie Czerwonej Planety sprawnie funkcjonującą sondę stały się czwartym podmiotem na świecie, któremu to się udało.

Na zdjęciach można zobaczyć m.in. Olympus Mons – największy wulkan w całym Układzie Słonecznym oraz Fobosa, który jest jednym z księżyców Marsa.. Poniżej przedstawiamy tylko kilka zdjęć wykonanych przez MOM. Wszystkie można zobaczyć na stronach Indyjskiej Organizacji Badań Kosmicznych.

Fobos