Dodano: 03 lutego 2017r.

Wykryto wodę w atmosferze egzoplanety Bellerofont

Astronomowie wykryli cząsteczki wody w atmosferze egzoplanety Bellerofont (51 Pegasi b). Planeta ta krąży wokół gwiazdy podobnej do naszego Słońca, ale w niczym nie przypomina Ziemi.

Egzoplaneta i jej gwiazda

Pegasi 51 b nazywana jest też Bellerofont lub Dimidium. Orbituje wokół gwiazdy 51 Pegasi, która z kolei nazywana jest Helvetius i znajduje się w konstelacji Pegaza. Bellerofonta od Ziemi dzieli około 51 lat świetlnych. Planeta ta została odkryta w 1995 roku.

Pegasi 51 b została sklasyfikowana jako gorący Jowisz – to klasa planet, których orbita znajduje się bardzo blisko macierzystej gwiazdy. Bellerofont okrąża Helvetiusa w czasie 4,23 dnia w odległości mniejszej niż 58 milionów kilometrów. Masa Dimidium jest około 150 razy większa od masy Ziemi.

Temperatura na powierzchni planety dochodzi do dwóch tysięcy stopni Celsjusza. Podobnie jak w przypadku Księżyca, jedna połowa Bellerofonta jest zawsze oświetlona, podczas gdy drugą spowijają wieczne ciemności. Aż trudno uwierzyć, ale mimo intensywnych wiatrów słonecznych spowodowanych bliskością gwiazdy, Pegasi 51 b posiada atmosferę.

Badacze pod kierunkiem Jayne Birkby dokładnie oglądali ten układ przy użyciu spektrografu CRIRES (CRyogenic high-resolution InfraRed Echelle Spectrograph), który znajduje się w Chile na Bardzo Dużym Teleskopie (VLT). Astronomom udało się uzyskać 42 widma, na których zaobserwowali zmiany prędkości radialnej struktur związanych z wodą w atmosferze planety znajdującą się po dziennej stronie.

Badacze analizując widma szukali także struktur cząsteczek gazów związanych z tlenem i węglem – przede wszystkim dwutlenku węgla oraz metanu. - Widma, które uzyskaliśmy, posiadają cechy molekularne najbardziej pasujące do wody. Nie zaobserwowaliśmy znacznego poziomu metanu czy dwutlenku węgla – napisali naukowcy.

Obserwacje astronomów rzucają nowe światło na naturę atmosfery egzoplanet. Wykrycie linii absorpcji wody w atmosferze Pegasi 51 b dostarcza cennych informacji na temat natury tego układu planetarnego.

Źródło: phys.org, urania.edu.pl