Dodano: 31 maja 2017r.

Rozpoczęto budowę kopuły największego teleskopu na świecie

Podczas uroczystości, która miała miejsce kilka dni temu w Chile, wmurowano kamień węgielny pod budowę kopuły oraz głównej konstrukcji największego teleskopu optycznego na świecie.

Ekstremalnie Wielki Teleskop

Ekstremalnie Wielki Teleskop (European Extremely Large Telescope, ELT lub E-ELT) zostanie zbudowany w centralnej części pustyni Atakama w Chile na górze Cerro Armazones na wysokości 3060 m n.p.m. Główne zwierciadło teleskopu będzie miało 39 metrów średnicy. Do tego zainstalowane będę cztery zwierciadła towarzyszące. Całość da astronomom 978 metrów kwadratowych powierzchni zbierającej, co będzie wynikiem 13 razy lepszym od obecnie największych teleskopów.

W uroczystości wzięła udział Michelle Bachelet Heria – prezydent Republiki Chile. - Rozpoczynając prace zaczynamy budowanie nie tylko teleskopu. To jeden z najlepszych przykładów niesamowitego potencjału współpracy międzynarodowej – powiedziała podczas uroczystości prezydent. – ELT zagwarantuje nam odkrycie, których nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić. Z pewnością skłoni też wielu ludzi do zainteresowania się nauką i technologią – przyznał Tim de Zeeuw, dyrektor generalny ESO.

Porównanie wielkości E-ELT i Kościoła Mariackiego. Fot. ESO

Projekt ELT został opracowany przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO), którego Polska jest członkiem od 2015 roku. Całkowity koszt przedsięwzięcia szacuje się na około miliard euro. Otwarcie placówki przewidziano na 2022 rok, a rozpoczęcie prac na 2024 rok. Prace ziemne pod ELT trwały od 2014 roku, jednak teraz ruszyła budowa głównej konstrukcji teleskopu.

E-ELT ma zająć się szukaniem planet, na których panują warunki sprzyjające życiu. Dzięki niemu będzie można badać skład atmosfery planet poza Układem Słonecznym. Do tego posłuży do badania ciemnej materii oraz ułatwi obserwację kosmosu. Naukowcy wiążą z nim wielkie nadzieje.

W budowie największego na świecie teleskopu udział wezmą także Polacy. Inżynierowie z Sener Polska wykonają komponenty do dwóch zwierciadeł „największego ludzkiego oka na Wszechświat” – jak określany jest projekt. Nasi inżynierowie zbudują m.in. maszyny z mechanizmem pozycjonującym do montażu zwierciadeł, komponenty służące w transporcie oraz do ich ochrony.

Źródło i fot.: ESO