Dodano: 29 listopada 2017r.

Rosjanie stracili 19 satelitów. Sojuz spłonął w atmosferze

Rosja straciła 19 satelitów w wyniku nieudanego lotu rakiety Sojuz. Był to drugi start z nowego rosyjskiego kosmodromu Wostocznyj. Głównym ładunkiem, który miał znaleźć się na orbicie, był nowoczesny satelita meteorologiczny Meteor M 2-1.

Start rakiety Sojuz

Z informacji przekazanych przez Rosyjską Agencję Prasową TASS wynika, że awarii uległ górny stopień rakiety Sojuz 2.1b. Kilka godzin po starcie rosyjska agencja Roskosmos potwierdziła, że satelita nie przesłał żadnego sygnału. W rezultacie usterki rakieta wraz z ładunkiem prawdopodobnie spłonęła w atmosferze a jej szczątki spadły do Oceanu Atlantyckiego. To pierwsza awaria rosyjskiej rakiety w tym roku i 11 w ciągu ostatnich pięciu lat.

„Według wstępnych ustaleń, wystąpił błąd techniczny związany ze sprzętem do nawigacji satelitarnej, który działa w oparciu o systemy GLONASS oraz GPS. Wada dotyczyła górnego stopnia rakiety, którego zadaniem było umieszczanie satelitów kolejno na orbitach” – podała agencja TASS, cytując anonimowe źródło w kosmicznym przemyśle rakietowym Rosji.

Prawdopodobnie górny stopień rakiety odpalił silniki, gdy był źle ustawiony i zamiast polecieć na orbitę, zawrócił na Ziemię. Pierwsze doniesienie mówiły, ze powodem awarii był czynnik ludzi.

Sojuz miał wynieść na orbitę satelitę meteorologicznego Meteor M 2-1. To bliźniacza konstrukcja krążącego nad ziemią od 2014 roku satelity Meteor M-2. Wcześniej, bo w 2009 roku na orbitę trafiła pierwszy satelita z serii Meteor M. W przyszłym roku zaplanowano start kolejnego satelity Meteor M 2-2. Urządzenia te dostarczają danych dotyczących temperatury na powierzchni Ziemi, robią pomiary pokrycia chmur czy wysokiej jakości zdjęcia satelitarne.

Ale ładunek zawierał też 18 innych satelitów, które należały do Amerykanów, Kanadyjczyków, Japończyków, Niemców i Szwedów. Wśród nich był m.in. Baumanets-2, stworzony przez studentów satelita mający badać promieniowanie kosmiczne oraz przeprowadzać eksperymenty telekomunikacyjne, IDEA OSG-1, który miał sprawdzić ilość kosmicznych śmieci na orbicie, AISSat-3 skonstruowany do śledzenia statków na morzach oraz inne satelity w większości o przeznaczeniu telekomunikacyjnym.

W mediach pojawiło się nagranie przedstawiające rzekomy lot Sojuza. Zostało wykonane podczas lotu liniami British Airways z Montrealu do Londynu. Widać na nim szczątki satelity płonące w atmosferze.

Obecnie trwa dochodzenie, które ma ustalić dokładne przyczyny katastrofy.

Źródło: TASS, Urania, fot. NASA/Bill Ingalls