Dodano: 18 stycznia 2018r.

Przelot przez gwiezdny żłobek - Mgławicę Oriona. Nowe wideo od NASA

Dzięki obrazom z Kosmicznego Teleskopu Spitzera oraz Kosmicznego Teleskopu Hubble’a NASA stworzyła wizualizację 3D przelotu przez Mgławicę Oriona. Widz ma szansę odbyć podróż wśród nowo narodzonych gwiazd i jarzących się chmur rozgrzanych gazów i pyłów.

Mgławica Oriona

Specjaliści ze Space Telescope Science Institute w Baltimore wraz z kolegami z Caltech/Infrared Processing and Analysis Center (IPAC) stworzyli jedną z bardziej szczegółowych wizualizacji tej pięknej mgławicy. Pozwala ona poznawać Wszechświat w nowy, ekscytujący sposób. Trzyminutowy film przedstawia Mgławicę Oriona zarówno w świetle widzialnym, jak i podczerwonym.

Animacja została udostępniona placówkom edukacyjnym. - Możliwość przelotu przez Mgławicę Oriona w trzech wymiarach daje ludziom znacznie lepsze wyczucie tego, czym jest Wszechświat. Dodając głębię i strukturę niesamowitym obrazom animacja pomaga w wyjaśnieniu szerokiej publiczności czym tak naprawdę jest kosmos – powiedział Frank Summers, który kierował zespołem odpowiedzialnym za stworzenie wizualizacji.

Do stworzenia animacji wykorzystano rzeczywiste obrazy wykonane przez Kosmiczny Teleskop Spitzera oraz Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Dodanie obrazów uchwyconych w zakresie promieniowania podczerwonego uatrakcyjnia obrazy zwykle niewidoczne dla naszych oczu.

Jedna z najjaśniejszych mgławic nieba, Mgławica Oriona, jest widoczna gołym okiem. Znajduje się około 1350 lat świetlnych od nas i jest najbliższym nam obszarem gwiazdotwórczym, stąd często określana jest mianem „gwiezdnego żłobka”. Ma średnicę około 30 lat świetlnych.

Mgławica jest bardzo młoda, ma zaledwie dwa miliony lat i jest idealnym laboratorium do badania młodych gwiazd i gwiazd, które wciąż się kształtują. Przedstawia to, jak mogło wyglądać nasze kosmiczne otoczenie, gdy powstało Słońce 4,6 miliarda lat temu. Trójwymiarowe wideo pozwala spojrzeć na fantastyczną topografię mgławicy.

Źródło i fot.: NASA Jet Propulsion Laboratory