Dodano: 24 października 2017r.

Poskręcany ogon magnetyczny Marsa

Należąca do NASA sonda MAVEN odkryła poskręcany ogon magnetyczny Marsa. To unikalne zjawisko w naszym Układzie Słonecznym – twierdzą astronomowie.

Ogon magnetyczny Marsa

Sonda MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN), która od 2014 roku krąży na orbicie wokół Marsa, przesłała zaskakujące dane dotyczące pola magnetycznego Czerwonej Planety, które zachowuje się zupełnie inaczej niż na innych planetach. MAVEN zajmuje się zbieraniem danych o pogodzie, klimacie oraz atmosferze Marsa. Dzięki tym danym badacze mają nadzieję dowiedzieć się więcej na temat przeszłości tej planety, a w szczególności odpowiedzieć na pytanie, jak doszło do tego, że Mars utracił większość swojej atmosfery oraz wody, zmieniając planetę, na której niegdyś panowały warunki do utrzymania życia, w niegościnne miejsce, jakim jest obecnie.

Sonda MAVEN odkryła ukryty za Marsem, poskręcany ogon magnetyczny. Jest on jedynym w swoim rodzaju w naszym Układzie Słonecznym. Niewidzialny dla naszego oka ogon jest poskręcany poprzez oddziaływanie z wiatrem słonecznym.

-  Odkryliśmy, że magnetyczny ogon Marsa jest wyjątkowy w Układzie Słonecznym - powiedziała Gina DiBraccio z Centrum Lotów Kosmicznych Goddard NASA w Greenbelt. – Nie przypomina on ogona magnetycznego Wenus która nie posiada własnego pola magnetycznego. Nie jest podobny też do Ziemi, otoczonej własnym, wytworzonym wewnątrz planety polem magnetycznym. To hybryda tych dwóch typów – wyjaśniła DiBraccio.

Naukowcy twierdzą, że za poskręcanym ogonem magnetycznym Marsa stoi zjawisko tzw. rekoneksji magnetycznej. – Według naszego modelu, rekoneksja magnetyczna odpowiada za skręcanie ogona magnetycznego Marsa o 45 stopni względem tego, czego można spodziewać się na podstawie kierunku pola magnetycznego przenoszonego przez wiatr słoneczny – powiedziała DiBraccio. - Kiedy porównamy te prognozy z informacjami uzyskanymi dzięki sondzie MAVEN o kierunkach pola magnetycznego wiatrów marsjańskich i słonecznych, są one bardzo podobne do siebie – dodała.

Rekoneksja magnetyczna jest to zjawisko szybkiej zmiany układu linii pola magnetycznego. To właśnie rekoneksja magnetyczna jest odpowiedzialna za rozbłyski słoneczne i powodowane przez nie burze magnetyczne. Powoduje również impulsywne grzanie korony słonecznej. Rekoneksja może powodować także ucieczkę i tak już cienkiej atmosfery marsjańskiej w przestrzeń kosmiczną.

Źródło: NASA/Goddard Space Flight Center, fot. Anil Rao/Univ. of Colorado/MAVEN/NASA GSFC