Dodano: 22 grudnia 2016r.

Pan-STARRS opublikował dane z największego przeglądu nieba

Naukowcy pracujący przy programie Pan-STARRS udostępnili największy na świecie zbiór danych astronomicznych. Katalog zawiera dane ponad trzech miliardów obiektów.

Mapa wszechświata 3D programu Pan-STARRS

Astronomowie z związani z programem Pan-STARRS udostępnili ogromny katalog danych astronomicznych zebranych w ciągu ostatnich czterech lat przy użyciu czterech teleskopów usytuowanych na Hawajach. Opublikowany zbiór zawiera obszerne dane dotyczące ponad trzech miliardów galaktyk.

Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope And Rapid Response System) to program mający na celu ciągłą obserwację. Pomagają przy tym cztery hawajskie teleskopy o średnicy 1,8 metra. Teleskopy skierowane są równocześnie na ten sam odcinek nieba, by zminimalizować zakłócenia atmosferyczne.

Katalog udostępniony przez naukowców zawiera aż dwa petabajty danych! To 2 097 152 gigbajtów. A to dane tylko z ostatnich czterech lat i to z obserwacji ¾ nieba obiektów oddalonych maksymalnie do 300 lat świetlnych. Zbiór obejmuje zarówno galaktyki jak i pojedyncze gwiazdy. Znajdziemy w nim taż egzoplanety, planetoidy i komety.

Źródło: space.com