Dodano: 02 lutego 2018r.

Marsjański krater okiem Curiosity. Panorama z całą trasą łazika

Łazik Curiosity od momentu lądowania na Marsie w 2012 roku przebył 18 kilometrów. Wjazd na wzgórza Vera Rubin dał łazikowi dobry widok na przebytą dotychczas drogę, co umożliwiło wykonanie zachwycającej panoramy pokazującej kluczowe miejsca odwiedzone przez Curiosity.

Panorama Marsa

Widok z grzbietu Vera Rubin w północnej części Mount Sharp obejmuje niemal całość 18 kilometrowej trasy pokonanej przez Curiosity od miejsca lądowania wewnątrz Krateru Gale. Na poniższym zdjęciu widać drogę łazika, choć miejsce lądowania znajduje się poza zasięgiem wzroku za niewielkim wzniesieniem. Obecnie łazik jest o 327 metrów wyżej od miejsca lądowania.

Jedno z wzniesień widocznych na zdjęciu na północnym horyzoncie oddalone jest od maszyny NASA o 85 kilometrów, ale większość widocznych na horyzoncie wzniesień to północna krawędź krateru, która oddalona jest od łazika o około dwa kilometry.

W ubiegłym tygodniu zespół naukowców otrzymał rekordowy transfer danych, w tym fotografii z Czerwonej Planety wykonanych przez Curiosity. Po raz pierwszy w historii, w ciągu jednej transmisji, badacze z NASA otrzymali ponad gigabit danych.

Fot. JPL/NASA

Wśród zdjęć znalazły się te zrobione przez kamerę Mastcam, która znajduje się na maszcie łazika. To dzięki nim możliwe było stworzenie tej fascynującej panoramy marsjańskiego krateru. Fotografie te zostały wykonane trzy miesiące temu.

- Curiosity wspina się po zboczu nieustannie od pięciu już lat, ale dopiero teraz byliśmy w stanie się obrócić i spojrzeć na przebytą przez ten czas drogę. Z miejsca na grani Vera Rubin widać rozległe równiny dna krateru rozciągają się aż do spektakularnego pasma górskiego, które tworzy północną krawędź Krateru Gale – powiedział Ashwin Vasavada z zespołu zajmującego się projektem Curiosity z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie.

Na fotografii widać miejsce zwane „Yellowknife Bay”, gdzie w 2013 roku łazik odkrył, że krater ten wypełniało niegdyś jezioro słodkiej wody, w którym znajdowały się wszystkie składniki chemiczne niezbędne do powstania prymitywnego życia.

Obecnie zespół naukowy Curiosity przygotowuje się do ponownego wykorzystania wiertła, by pozyskać próbki gleby, które będą analizowane przez instrumenty laboratoryjne wewnątrz łazika. Ostatni raz odwiert był realizowany ponad rok temu, a w sumie wykonano ich 15.

Źródło: NASA, fot. JPL/NASA