Dodano: 07 kwietnia 2017r.

Konstelacja satelitarna do obrazowania Ziemi współtworzona przez Polaków

Polska firma Creotech Instruments we współpracy z fińskim start-upem ICEYE zbuduje 20-30 małych satelitów do radarowego obrazowania powierzchni Ziemi.

Satelita ICEYE

System radarowego obrazowania Ziemi ma tą przewagę nad rozwiązaniami bazującymi na satelitarnych teleskopach optycznych, że może działać bez zakłóceń niezależnie od warunków atmosferycznych. W przypadku systemu, który jest oparty na teleskopach, zwykłe zachmurzenie może w znacznym stopniu obniżyć jego użyteczność.

Całe przedsięwzięcie ma opierać się na nowej technologii radarowej opracowanej przez Finów. "Fińska firma opracowała innowacyjny radar SAR (radar z tzw. syntetyczną aparaturą), który ma zostać zainstalowany na każdym z docelowych 20-30 satelitów. Tak duża konstelacja zapewni pełne zobrazowanie powierzchni naszej planety w trybie niemal ciągłym - 24 godziny na dobę" – poinformowała firma Creotech Instruments.

Radar SAR został już pomyślnie przetestowany podczas rejsów samolotowych. Jest też dostosowany do montażu na małych satelitach, które będą tworzyć konstelację a które zostaną zbudowane przez Creotech Instruments. Polska firma już rozpoczęła budowę pierwszej z maszyn, która poleci w kosmos.

- Dzięki współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) udało nam się pozyskać unikalne kompetencje. Teraz idziemy krok dalej. Nawiązujemy współpracę z kosmicznymi firmami, które działają poza projektami ESA. Istotnie poszerza to rynek, na którym działamy. Współpracę z ICEYE traktujemy jako priorytet, bo do takich projektów od dłuższego czasu się przygotowywaliśmy. Seryjna produkcja komponentów dla konstelacji mikrosatelitów to jeden z naszych głównych celów biznesowych – powiedział Grzegorz Brona, prezes Creotech Instrument.

Pierwszy mały satelita ma trafić na orbitę jeszcze w tym roku. Do połowy 2018 roku planowane jest umieszczenie w przestrzeni kosmicznej kolejnych dwóch. Produkcja i wyniesienie na orbitę trzech instrumentów pozwoli na przetestowanie systemu ICEYE i jego zoptymalizowanie celem wdrożenia w następnych latach 20-30 satelitów działających w dużej konstelacji.

Źródło: iceye.fi, PAP, fot. iceye.fi