Dodano: 29 kwietnia 2017r.

Inżynierowie opracowali prosty sposób na produkcję cegieł na Marsie

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego opracowali łatwy sposób na tworzenie prosto z marsjańskiej gleby cegieł. Nowa metoda nie wymaga wypalania ani innych dodatkowych składników.

Marsjańska cegła

Badania kalifornijskich naukowców były finansowane przez NASA. Ma to związek z planowaną na 2033 rok misją na Marsa. Dzięki nowej metodzie przyszli marsjańscy odkrywcy będą mogli w prosty sposób przekształcać marsjańską glebę w materiały budowlane.

Do produkcji cegieł nie trzeba będzie używać żadnych dodatkowych składników poza tymi, które już znajdują się na miejscu. Nie potrzeba również pieca do wypalania, ani innych dodatkowych urządzeń. Sposób badaczy polega na kompresowaniu marsjańskiej gleby ułożonej w formie. Według badaczy, wystarczy siła nacisku porównywalna do uderzenia sporym młotkiem, by nanocząsteczki tlenku żelaza znajdujące się w marsjańskiej glebie zadziałały jak środek wiążący.

Naukowcy prowadzili testy na Ziemi z surowcem, który najbliżej symulował glebę znajdującą się na Marsie. Twierdzą przy tym, że taka cegła będzie miała parametry podobne do zbrojonego betonu. Pierwszą stworzoną w ten sposób cegłę nazwali Mars-1a.

Metoda ta pozwoli marsjańskim pielgrzymom na pewną dozę samowystarczalności przy stawianiu pierwszych budowli. Oznacza to też, że nie trzeba będzie transportować na Czerwoną Planetę tysięcy ton materiałów budowlanych.

- Ludzie, którzy polecą na Marsa będą niezwykle odważni. Będą pionierami. Byłbym zaszczycony móc stać się ich producentem cegieł - powiedział Yu Qiao, profesor inżynierii budownictwa na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego, który kierował badaniami.

Propozycje używania marsjańskiej gleby do budowy siedlisk nie są nowe. Jednak dopiero teraz przedstawiono konkretne propozycje. Dzięki pracy kalifornijskich naukowców astronauci lecący na Marsa będą potrzebować minimalnych zasobów materiałów budowlanych.

Poprzednie propozycje obejmowały m.in. piece z cegły zasilanej energią jądrową lub wykorzystujące złożoną chemię, aby przekształcić związki organiczne znalezione na Marsie w polimery wiążące.

Źródło: Business Insider, University of California - San Diego, fot. University of California - San Diego