Dodano: 16 lutego 2017r.

Indie wyniosły na orbitę 104 satelity za jednym zamachem. Nowy rekord

Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych poinformowała o zakończonej sukcesem misji umieszczenia na orbicie okołoziemskiej 104 satelitów.

ISRO PSLV

Sprzęt wyniosła rakieta Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) wystrzelona z Centrum Kosmicznego Satish Hawan. Na swoim pokładzie miała 104 satelity, które z powodzeniem umieszczono na orbicie okołoziemskiej. Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych ustanowiła tym samym nowy rekord. Poprzedni należał do Rosjan, którzy w 2014 roku umieścili na orbicie 37 satelitów za jednym zamachem.

Łączna waga ładunku wyniosła 1377 kilogramów, z czego ponad połowę ważył indyjski satelita Cartosat-2. Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych na orbicie umieściła satelity Stanów Zjednoczonych, Holandii, Izraela, Kazachstanu, Szwajcarii oraz swoje. W ubiegłym roku Indie wystrzeliły 74 zagraniczne satelity. Dzięki rakietom PSLV oraz niskim kosztom operacji, Indie stają się niezwykle atrakcyjną alternatywą dla instytucji oraz państw chcących umieścić satelitę w kosmosie.

Wczorajszy start był 39 udanym startem rakiet PSLV. Zdarzenie było transmitowane na żywo w telewizji. Operacja przebiegła bez zakłóceń.

Wśród urządzeń wyniesionych na orbitę było 88 nanosatelitów amerykańskiej firmy Planet, które docelowo mają trafić na orbitę heliosynchroniczną (To taka orbita, na której kąt między płaszczyzną orbity a kierunkiem do Słońca jest zawsze taki sam. W uproszczeniu można powiedzieć, że to orbita, na której satelita przelatuje nad danym obszarem zawsze w tym samym czasie miejscowym).

88 satelitów Dove ma połączyć się z 50 podobnymi znajdującym się już na orbicie i razem będą tworzyć największą sieć satelitarną. Zawsze taki sam, doskonały widok na Ziemię, może pomóc w analizowaniu oraz prognozach zjawisk klimatycznych z dużą dokładnością.

Wyczyn Hindusów pochwalił na Twitterze premier Narendra Modi, który jest wielkim popularyzatorem indyjskiego programu kosmicznego. - Zdumiewające dokonanie Indyjskiej Organizacji Badań Kosmicznych napawa dumą. To kolejna cudowna chwila dla programu kosmicznego Indii i naszego narodu. Indie oddają cześć swoim naukowcom – napisał premier.

Źródło: Space.com. Fot. ISRO