Dodano: 22 maja 2017r.

Tajemnicza gwiazda KIC 8462852 znowu zmieniła jasność

Jedna z najdziwniejszych obserwowanych przez nas gwiazd - KIC 8462852, znów zmieniła swoją jasność. Naukowcy z SETI Institute zaapelowali do społeczności naukowej oraz astronomów amatorów o obserwacje gwiazdy oraz przesyłanie danych.

Sfera Dysona

O Tabby znanej oficjalnie jako KIC 8462852 głośno zrobiło się w 2015 roku. Astronomowie amatorzy z projektu Planet Hunters szukali gwiazd, których spadek jasności wynosiłby około 1-2 proc. Taki spadek jasności często powodowany jest przez planety przechodzące na tle swojej macierzystej gwiazdy. Zamiast tego zaobserwowali oni spadek blasku aż o 22 proc., który zachodził bez żadnej regularności i trwał kilka-kilkanaście ziemskich dni.

Gwiazda KIC 8462852 oddalona jest od Ziemi o 1480 lat świetlnych. Znajduje się w gwiazdozbiorze Łabędzia. Naukowcy szacują, że ma masę około 1,4 masy naszego Słońca i jest około 1,7 razy od niego większa.

Zachowanie gwiazdy tłumaczono na różne sposoby. Media podchwyciły te najbardziej fantastyczne, że za spadek jasności odpowiada megastruktura zbudowana przez obcą, inteligentną rasę. Chodzi o tzw. sferę Dysona. Ta idea zaproponowana została w 1959 roku przez fizyka i futurologa z USA Freemana Dysona. Zakłada, że zaawansowana cywilizacja byłaby zdolna wybudować odpowiednią strukturę okrążającą gwiazdę, w celu przechwycenie niemal całej jej energii. Według skali rozwoju technicznego cywilizacji zaproponowanej przez rosyjskiego astronoma Nikołaja Kardaszewa, która klasyfikuje cywilizacje ze względu na ilość wykorzystywanej przez nie energii, byłaby to cywilizacja typu II (ziemska cywilizacja jest klasyfikowana jako typ 0, według fizyka Michio Kaku, wejdziemy na ten poziom około 2800 roku).

Proponowano też tezę, że za spadek jasności odpowiada duży rój komet, który rozbija się na mniejsze kawałki podczas zbliżania się do gwiazdy. Mówiono tez o kosmicznym gruzie powstałym po zderzeniu w okolicy dwóch planet lub o ogromny obłok pyłu. Sugerowano też obecność na różnych orbitach wokół gwiazdy kilku gazowych olbrzymów z rozległymi pierścieniami, które to powodują spadki jasności. Być może za spadek blasku odpowiada jakaś struktura w przestrzeni międzygwiezdnej położona między naszym Układem Słonecznym a Tabby. Jednak żadna z teorii nie wyjaśniała w sposób satysfakcjonujący zebranych danych.

Powyżej wideo chat z 19 maja z profesorem Jasonem Wrightem z Pennsylvania State University na temat KIC 8462852.

Od tamtej pory trwa intensywny nasłuch KIC 8462852 we wszystkich możliwych zakresach widma przez różne najbardziej czułe obserwatoria naziemne i orbitalne. Ale obserwacje nie przyniosły rozwiązania zagadki. Zachowanie gwiazdy nie pasuje do żadnych znanych schematów. Spadek jasności to malał, to znowu wzrastał i to bez żadnej regularności.

Teraz badacze z Instytutu SETI poinformowali, że 18 maja zaczął się kolejny spadek jasności Tabby. Naukowcy zaapelowali do społeczności naukowej oraz do astronomów amatorów o przesyłanie swoich obserwacji gwiazdy. W momencie ogłoszenia spadek blasku wynosił trzy proc.

Źródło: Space.com, fot. NASA