Dodano: 12 lipca 2017r.

Chiny mają problem z misją na Księżyc. Zawiodła rakieta

Chińska Narodowa Agencja Kosmiczna ogłosiła, że planowana na listopad tego roku misja na Księżyc nie dojdzie do skutku. Powodem tej decyzji są problemy z rakietami Chang Zheng 5, które miały wynieść chińską sondę księżycową w przestrzeń kosmiczną.

Start rakiety Długi Marsz 5

Drugiego lipca podczas próby wyniesienia na orbitę satelity, najcięższa rakieta Państwa Środka Chang Zheng 5 (Długi Marsz) doznała awarii. W jej wyniku Chiny utraciły cennego satelitę oraz przełożyły start zaplanowanej na ten rok misji księżycowej na 2019 r. Długi Marsz odgrywa kluczową rolę w chińskim programie kosmicznym.

Celem misji Chang’e 5 jest lądowanie na powierzchni Księżyca i pobraniu dwóch kilogramów próbek gruntu, które mają zostać sprowadzone na Ziemię. Ostatni raz księżycowe próbki były przewożone na naszą planetę w 1976 roku i zadanie realizowali Rosjanie w ramach misji Łuna 24. Chińska misja ma również przetestować nową kapsułę powrotną.

Chińskie media poinformowały, że podczas startu rakiety Chang Zheng 5 wystąpiła anomalia i że w sprawie tej zostanie przeprowadzone śledztwo. Eksperci w chińskiej telewizji CGTN oglądający nagranie ze startu orzekli, że przyczyną niepowodzenia były problemy z silnikami. Sugerował to pióropusz gazów wydobywający się z rakiety. Nieudany start był drugą misją rakiety Dług Marsz. Pierwsza polegająca na umieszczeniu satelity na orbicie odbyła się w listopadzie ubiegłego roku i została okrzyknięta sukcesem.

Pod koniec ubiegłego roku Chiny przedstawiły swoją strategię rozwoju sektora kosmicznego na następne pięć lat. Plany Państwa Środka zakładają do 2018 roku wylądować na ciemnej stronie Księżyca, jako pierwszy kraj na świecie. Do 2020 roku planują wysłać na Marsa sondę. Kosmiczna plany zakładają również, że do 2036 roku na powierzchni Srebrnego Globu stanie pierwszy chiński astronauta. W planach jest także wspólny projekt bazy księżycowej z Europejską Agencją Kosmiczną i NASA. A ostatnio poinformowano, że Chiny rozważają karkołomną misję przechwycenia asteroidy i sprowadzenia jej na orbitę Księżyca. Po wydobyciu z niej cennych minerałów mogłaby zostać wykorzystana jako baza do przyszłej stacji kosmicznej.

Chiny pierwszą misję kosmiczną zrealizowały w 2003 roku. Od tego czasu zdążyli posadzić łazik na Księżycu – pierwszy obiekt na Księżycu od lat 70. – i przeprowadzić spacer kosmiczny. Przeprowadzili sześć misji załogowych. Wystrzelili również na orbitę eksperymentalną stację kosmiczną – Tiangong 2, która w ciągu najbliższych sześciu lat ma być stale zamieszkana przez astronautów.

Awaria rakiety Chang Zheng 5 może pokrzyżować chińskie sny o kosmicznej potędze. Nieoficjalnie mówi się, że problemy dotyczą nie tylko rakiety. Problemy Długiego Marszu nie są jedynymi kosmicznymi porażkami Chińczyków w ostatnich latach. We wrześniu zeszłego roku Chiny straciły kontrolę nad modułem stacji kosmicznej Tiangong-1. Moduł przestał reagować na polecenia i ważąca ponad osiem ton konstrukcja może niebawem spaść na Ziemię. Niestety nie da się odpowiedzieć na pytanie, gdzie spadnie.

Plany Państwa Środka należy uznać za niezwykle ambitne, jednak pozostaje pytanie, jak Chiny zamierzają to osiągnąć. Chińska technologia kosmiczna wciąż pozostaje dekady za Stanami Zjednoczonymi czy Europą, co doskonale obrazuje niedawna awaria. Co prawda chiński rząd wydał ogromne kwoty na rozwój programu kosmicznego, ale to może nie wystarczyć.

Źródło: space.com, Reuters, fot. Xinhua/CNSA