Dodano: 12 stycznia 2018r.

Centrum naszej galaktyki z bliska. Wyjątkowa animacja Drogi Mlecznej

Wykorzystując dane zebrane przez Obserwatorium Rentgenowskie Chandra i inne teleskopy naukowcy przygotowali wirtualną wycieczką do centrum Drogi Mlecznej. Wizualizacja pozwala widzom kontrolować eksplorację fascynującego środowiska w pobliżu ogromnej czarnej dziury leżącej w centrum naszej galaktyki.

Wizualizacja centrum Drogi Mlecznej

Nasza planeta znajduje się około 26 tysięcy lat świetlnych od centrum Drogi Mlecznej. Choć ludzie nie mogą się tam fizycznie dostać, to naukowcy byli w stanie badać ten region za pomocą potężnych teleskopów, które mogą wykrywać światło w różnych formach, w tym promieniowanie rentgenowskie czy podczerwone.

Wizualizacja opiera się na danych z zakresu podczerwonego pochodzących z Bardo Dużego Teleskopu (Very Large Telescope) należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego i skupia się na 30 masywnych gwiazdach nazywanych gwiazdami Wolfa-Rayeta, które krążą w odległości około 1,5 roku świetlnego od centrum naszej galaktyki. Silne wiatry gazu płynącego z powierzchni tych gwiazd przenoszą niektóre z ich zewnętrznych warstw do przestrzeni międzygwiezdnej.

Gdy gazy te zderzają się z gazami wyrzuconymi z innych gwiazd, tworzą się fale uderzeniowe, które podgrzewają gaz do milionów stopni, co powoduje, że świeci on w promieniach X. Obserwacje centralnych regionów Drogi Mlecznej wykonane za pomocą Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra dostarczyły krytycznych danych na temat temperatury i rozkładu tego gazu.

Rola, jaką spełniają gwiazdy Wolfa-Rayeta w centrum Drogi Mlecznej jest słabo poznana i naukowcy mają nadzieję, na jej lepsze zrozumienie. W szczególności chcieliby się dowiedzieć, w jaki sposób gwiazdy te współdziałają z najbardziej dominującym mieszkańcem centrum galaktyki: supermasywną czarną dziurą znaną jako Sagittarius A* (w skrócie Sgr A*). Obiekt ten ma masę równą około 4 milionom Słońc.

Wizualizacja centrum galaktyki to film 360-stopniowy. Widz na początku zostaje umieszczony w pobliżu Sgr A* i jest w stanie zobaczyć około 25 gwiazd Wolfa-Rayeta (białe, migoczące obiekty) orbitujących wokół Sgr A*, które nieustannie emitują gwiezdne wiatry. Wiatry te zderzają się ze sobą (żółte plamki).

Fot. NASA/CXC/Pontifical Catholic Univ. of Chile /C.Russell et al.

Naukowcy wykorzystali wizualizację do zbadania skutków, jakie Sgr A* wywiera na swoich gwiezdnych sąsiadach. Silna grawitacja czarnej dziury przyciąga do siebie zagęszczony materiał gwiezdny a siły pływowe rozciągają go, gdy zbliża się do Sgr A*. Czarna dziura wpływa również na swoje otoczenie przez okazjonalne rozbłyski, które wyrzucają materię w kierunku przeciwnym i uwalniają część gazów pochodzących z gwiazd Wolfa-Rayeta.

Twórcy filmu zalecają jego oglądanie w goglach VR.

Źródło i fot.: NASA