Dodano: 17 czerwca 2017r.

Odłamki rakiety Sojuz przyczyną tragedii. Śmierć kazachskiego kierowcy w pożarze

Jedna osoba nie żyje, a druga przebywa w szpitalu po pożarze, który powstał w wyniku upadku na Ziemię fragmentów rakiety Sojusz 2.1a. Rakieta wynosiła w przestrzeń kosmiczną statek z zaopatrzeniem dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Sojuz

Zarówno osoba, która poniosła śmierć, jak i poszkodowany przebywający obecnie w szpitalu pracowali w grupie zajmującej się oczyszczaniem okolicy z odłamków rakiet. Zatrudnieni byli przez firmę NPO Mashinostroyeniya, która nadzoruje utrzymaniem stref opadowych w czystości i nie jest powiązana z Roskosmosem.

Po starcie rakiety Sojusz 2.1a z kosmodromu Bajkonur, która wynosiła na niską orbitę okołoziemską statek Progress MS-06z z zapasami dla ISS, jeden z odłamków spadł na kazachski step w okolicy miasta Żezkazgan. Co prawda odłamki spadły w prognozowanej strefie opadowej, jednak trudne warunki pogodowe – susza, upał i silne porywy wiatru - spowodowały powstanie oraz rozprzestrzenienie się pożaru.

W rejonie szalejącego pożaru znalazła się część ekipy oczyszczającej. Nieszczęśliwie ogień dosięgnął również ciężarówkę, którą się poruszali, w wyniku czego doszło do tragedii. „Zgodnie z dostępnymi informacjami, kierowca ciężarówki marki Kamaz, pracownik NPO Mashinostroyeniya, zmarł podczas gaszenia ognia. Jego pojazd został ogarnięty ogniem po silnym podmuchu wiatru” –brzmi komunikat rosyjskiej agencji TASS.

Po rozpadzie Związku Radzieckiego kosmodrom w Kazachstanie został wydzierżawiony Rosjanom. Pożar oraz śmierć dwóch kazachskich obywateli wywołała krytykę w kazachskich mediach. „Rosjanie uruchamiają swoje rakiety, a nasi ludzie biegają po swoich własnych ziemiach i po nich sprzątają. To jest niedorzeczne”, „Lepiej jakby te odłamki spadły na Kreml” – to tylko niektóre komentarze krążące w mediach społecznościowych, które cytuje BBC.

Rosja od 2010 roku buduje nowy kosmodrom – Wostocznyj. Będzie on służył Rosjanom to wysyłania ładunków komercyjnych oraz statków załogowych. Nowy kosmodrom ma zostać oddany do użytku w przyszłym roku.

Źródło: Motherboard, TASS, BBC, fot. CC BY-NC 2.0/Roskosmos/Flickr