Naukowcy uzyskali rekordowo niską temperaturę

Naukowcy po raz pierwszy w historii schłodzili obiekt mechaniczny do temperatury poniżej limitu kwantowego. Badacze nie sądzili, że uzyskanie takich temperatur jest możliwe.

Uzyskany wynik zaskoczył samych naukowców. Wykonany z aluminium miniaturowy bęben o szerokości 20 mikronów i grubości 100 nanometrów udało się schłodzić do temperatury 360 mikrokelwinów. To temperatura pięciokrotnie niższa niż przewidują prawa fizyki i 10 tysięcy razy niższa niż temperatura próżni.

Ekstremalnie niskie temperatury uzyskuje się dzięki laserom, które spowalniają ruch atomów. Im światło lasera jest bardziej spójne, tym efekt jest lepszy. Ale eksperci zastosowali nową technikę. Taki wynik udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu tzw. „ściśniętego światła”.

Fot. Teufel/NIST
Aluminiowy mikrobęben schłodzony do 360 mikrokelwinów. Fot. Teufel/NIST

Technika zastosowana przez naukowców charakteryzuje się niskimi zakłóceniami kwantowymi, które przeszkadzają w schładzaniu obiektów. Wyznaczają one granicę, czyli wspomniany wcześniej limit kwantowy.

– Osiągnięta przez nas temperatura jest znacznie niższa niż gdziekolwiek we Wszechświecie – cieszył się John Teufel, który kierował doświadczeniami. Jego koledzy uważają, że dzięki nowej technice, możliwe będzie uzyskanie temperatury zera absolutnego.

Wyniki doświadczeń opublikowano w piśmie „Nature”.

Źródło: Nature, dzienniknaukowy.pl