Dodano: 22 listopada 2017r.

Ludzie z dużą ilością znajomych na Facebooku dzielą pewną cechę

Według badań przeprowadzonych na Ruhr-University Bochum w Niemczech, osoby z dużą ilością przyjaciół na Facebooku kierują się w życiu względami materialnymi. Zbierają i kolekcjonują znajomych tak, jakby byli przedmiotami fizycznymi.

Facebook

 

Zgodnie z nowymi badaniami, materialiści mają znacznie więcej przyjaciół na Facebooku w porównaniu z ludźmi, którzy w codziennym życiu kierują się innymi wartościami. Traktują ich, jak dobytek. Spędzają też dużo więcej czasu na Facebooku i częściej porównują w sieci społecznościowej swoje życie z życiem innych osób.

Kierujący badaniami Phillip Ozimek zaproponował nową koncepcję wyjaśniającą tego typu zachowania na serwisach społecznościowych. Nazwał ją Społeczną samoregulacją Online (Social Online Self-Regulation Theory).

- Materialiści częściej korzystają z Facebooka, ponieważ mają tendencję do uprzedmiotawiania swoich znajomych - pozyskują ich, aby zwiększyć swoje posiadłości. Facebook stanowi doskonałą platformę do porównań społecznych. Zawiera miliony profili wraz z informacjami o ich właścicielach. I to nic nie kosztuje, a materialiści uwielbiają darmowe narzędzia – wyjaśnił Ozimek.

Autorzy przeprowadzili badania na 531 użytkownikach Facebooka, podzielonych na dwie grupy. Pierwsza grupa (242 osoby) była badaniem pilotażowym. Badania na drugiej grupie miały na celu sprawdzenie wyników grupy.

Obie grupy wypełniły kwestionariusze, aby ocenić, w jaki sposób korzystają z Facebooka, jak bardzo porównują się z innymi, jak często myślą o znajomych, jako o przedmiotach, jakie korzyści mogą uzyskać od znajomych z Facebooka oraz czy kierują się w życiu względami materialnymi. Poproszono ich również o podanie liczby znajomych na Facebooku.

Zarówno w grupie pilotażowej, jak i sprawdzającej, zespół naukowców odkrył korelację pomiędzy dużą liczbą znajomych na Facebooku, a czasem spędzonym na Facebooku, skłonnościami do porównywania się z innymi oraz uprzedmiotowieniem znajomych.

Naukowcy podkreślili w swojej pracy, że nie ma nic złego w tym, jak materialiści korzystają z serwisów społecznościowych. Niektórzy ludzie właśnie tak osiągają swoje cele.

- Platformy mediów społecznościowych nie różnią się zbytnio od innych działań w życiu - są funkcjonalnymi narzędziami dla osób, które chcą osiągnąć swoje cele. Ktoś mógłby zapytać, czy konsumpcja na Facebooku naprawdę nas uszczęśliwia, czy pozostaje to tylko złudzeniem - takie pytania powinny być również przedmiotem przyszłych badań – ocenił Ozimek.

 

Źródło: Heliyon, Science Alert, fot. CC BY-ND 2.0/Flickr/ Spencer E Holtaway