Dodano: 23 maja 2017r.

To Europa była miejscem narodzin człowieka?

Nowe badania dwóch skamielin z południowej Europy liczących sobie 7,2 milionów lat sugerują, że linie człowieka i małp oddzieliły się od siebie kilkaset tysięcy lat wcześniej, niż dotąd sądziliśmy. I prawdopodobnie nie stało się to w Afryce.

Praprzodek człowieka

Dzięki sekwencjonowaniu DNA wiemy, że ludzie i szympansy wyewoluowały od wspólnego przodka. Jednak naukowcy toczą spory na temat, kiedy i gdzie to nastąpiło. Obecnie większość ekspertów uważa, że ​​nasza ludzka linia rozdzieliła się od linii małp około siedem milionów lat temu w środkowej Afryce.

Jednak w Bułgarii i Grecji znaleziono dwie skamieliny małpiej istoty z żuchwą i zębami charakterystycznymi dla ludzi. Skamieliny liczą sobie około 7,2 milionów lat. Należą do osobników z gatunku Graecopithecus freybergi zwanego też "El Graeco". Według naukowców to dowód, że nasi przodkowie zaczęli ewoluować w Europie 200 000 lat przed najwcześniejszym afrykańskim hominidem.

Do takich wniosków doszły dwa zespoły naukowców. Grecka skamielina została znaleziona w 1944 roku na przedmieściach Aten. W 2012 roku dołączyły do niej szczątki znalezione w Bułgarii. Badacze z Senckenberg Centre for Human Evolution and Palaeoenvironment Uniwersytetu w Tybindze pod kierunkiem profesor Madelaine Böhme oraz naukowcy z Bułgarskiej Akademii Nauk kierowani przez profesora Nikołaja Spassova przeprowadzili nowe badania z użyciem najnowocześniejszego sprzętu.

Ich Analiza pozwoliła na zakwestionowanie wcześniejszych ustaleń dotyczących pochodzenia człowieka. Wykorzystując mikroskopową tomografię i rekonstrukcję 3D korzeni i wewnętrznej struktury skamieniałych zębów naukowcy odkryli cechy charakterystyczne dla współczesnych ludzi i ich wczesnych przodków. Zarówno w żuchwie jak i znalezionym osobno pojedynczym zębie przedtrzonowym.

Fot. University of Tübingen

Badacze sugerują, że w świetle nowych badań należałoby znaleźć miejsce dla "El Graeco" w gałęzi ewolucyjnej człowieka. Wcześniej gatunek ten klasyfikowano jako hominidy – to szeroka grupa obejmująca nie tylko ludzi, ale też szympansy czy goryle.

- Jeśli gatunek Graecopithecus freybergi rzeczywiście pochodzi z linii ewolucyjnej człowieka, to byłby to najstarszy przodek współczesnych ludzi i pierwszy zidentyfikowany poza Afryką – powiedział biorący udział w badaniach David Biegun z Uniwersytetu w Toronto. - Nasze badania pokazują, że wcześni ludzie mogli ewoluować w Europie – dodał.

Po dokładnych badaniach określono, że kości szczęki liczą sobie 7,175 miliona lat, a pojedynczy ząb datowany jest na 7,24 miliona lat. W tym czasie basen Morza Śródziemnego wyglądał bardziej jak afrykańska sawanna.

- To rzeczywiście dość kontrowersyjna teza i spodziewam się, że nastąpi ostra reakcja środowiska naukowego – powiedział niezwiązany z badaniami paleoantropolog Darren Curnoe z University of New South Wales. Przyznał też, że badacze wyciągnęli wnioski na podstawie jedynie żuchwy i zęba, a to za mało, żeby wywrócić do góry nogami obowiązujące teorie. Żeby potwierdzić, że "El Graeco" należał do linii człowieka należy zbadać dodatkowe cechy, nie tylko zęby.

Źródło: PLOS ONE 1 i 2, fot. Fot. University of Toronto